پی آر پی (PRP)

پی آر پی (PRP) در واقع پلاسمای غنی از پلاکت است که مخفف عبارت Platelet-rich plasma می باشد. این پلاسمای خونی سرشار از پلاکت بعنوان معجزه پزشکی قرن یاد می شود و به نوعی استفاده از منابع طبیعی بدن بیمار برای درمان بیماری است.

پلاسما در واقع همان مایعی است که گلبول های خونی را در رگ های ما حمل می کند، این مایع علاوه بر گلبول های خونی، پلاکت ها را نیز در خون ما جا به جا می کند.

در خون اجزای مختلفی وجود دارد که مهم ترین آنها شامل گلبول های قرمز، گلبول های سفید و پلاکت ها است. پلاکت ها جزء مهم ترین منابع فاکتورهای رشد سلولی بدن هستند. این سلول ها در فرآیندهای مهمی مثل انعقاد خون، پاسخ ایمنی، آنژیو ژنزیا همان فرآیند تولید رگ های خونی در بافت، تکثیر سلولی، و ترمیم بافت های آسیب دیده در بدن نقش دارند.

پلاکت ها حاوی پروتئین ها و فاکتورهای رشد مهمی هستند که درانجام امور ترمیمی بسیار کارآمد هستند. در واقع پلاکت ها در محل آسیب دیده، این فاکتورهای رشد را آزاد می کنند و ادامه مسیر ترمیم با این عوامل تسریع می شود. در این پروسه زایش سلولی و بازسازی و جوانسازی سلول ها تسریع پیدا می کند و در سنین بالاتر، باعث افزایش شادابی و طراوت پوستی می شود.

کاربرد پی آر پی (PRP)

PRP دارای موارد استفاده و کاربردهای متعددی است از جمله:

چین و چروک های ناشی از افزایش سن در صورت و دست ها

خطوط اخم و خطوط خنده و اطراف لپ ها

پف و تیرگی و گودی اطراف چشم

جای جوش و گودی های ناشی از جای زخم های آبله مرغان

اسکارهای جراحی و سوختگی و بریدگی ها درمان مفاصل و کمک به ترمیم آنها

درمان طاسی موی سر یا ابرو، کمک به کاهش و قطع ریزش موی سر و حتی رویش مجدد

درمان چین و چروک ناشی از افزایش سن

ترمیم زخم های قدیمی ناشی از سوختگی، بریدگی و…

تسریع در روند ترمیم زخم های گسترده

دکمه بازگشت به بالا